Σχόλιο Στρατηγού Φράγκου Φ.
Ας τα βλέπουν οι αρμόδιοι και ας παραδειγματιστούν..
Εφημερίδα «Χουριέτ» της 2 Απριλίου 2023
Χαντέ Φιράτ
Υπερηχητικοί πύραυλοι φέτος στο απόθεμα
Αυτοί οι πύραυλοι, που αναπτύσσονται από την TÜBİTAK SAGE, είναι οι πρώτοι εθνικοί πύραυλοι αέρος-αέρος της Τουρκίας, καθώς και οι πρώτοι ενεργοί πύραυλοι με κεφαλή αναζήτησης ραντάρ. Στόχος της SAGE, η οποία αριθμεί 1200 άτομα προσωπικό, είναι να μπουν φέτος στην απογραφή των ΤΕΔ και οι δύο πύραυλοι. Ο Gökhan Okumuş, Διευθυντής του TÜBİTAK SAGE, μοιράστηκε τις ακόλουθες πληροφορίες σχετικά με τους δύο υπερηχητικούς πυραύλους:
• Οι δοκιμές βολής από αφη των πυραύλων Gökdoğan και Bozdoğan πρόκειται να ολοκληρωθούν.
• Οι πύραυλοι θα μπουν στο απόθεμα το 2023. Οι παραδόσεις πρωτοτύπων θα γίνουν στο πρώτο στάδιο και θα ακολουθήσει αρχική παραγωγή χαμηλής κλίμακας.
• Ο πύραυλος BOZDOĞAN έχει βεληνεκές 25+ χιλιόμετρα και μπορεί να επιταχύνει έως και 4 φορές την ταχύτητα του ήχου.
• Ο πύραυλος GÖKDOĞAN έχει βεληνεκές 65+ χιλιόμετρα, και μπορεί να επιταχύνει έως και 4 φορές την ταχύτητα του ήχου.
• Πύραυλος αέρος-αέρος insight BOZDOĞAN. Είναι δηλαδή ιδιαίτερα ευέλικτος, ο οποίος χρησιμοποιείται εναντίον στόχων μικρού/μεσαίου βεληνεκούς και κλειδώνεται με ανιχνευτή υπέρυθρων πριν εκτοξευθεί, εξουδετερώνοντας τον στόχο του.
• Πύραυλος αέρος-αέρος πέρα από την όραση GÖKDOĞAN. Οι πύραυλοι υπερόρασης είναι πύραυλοι που χρησιμοποιούνται γενικά εναντίον στόχων μεσαίου/μεγάλου βεληνεκούς και παρέχουν αποτελεσματικότητα κλειδώνοντας με έναν ενεργό αναζητητή ραντάρ στο τελικό στάδιο.
Παράγεται υλικό ανθεκτικό στις υψηλές θερμοκρασίες
Πύραυλοι αέρος-αέρος και πύραυλοι αέρος, πύραυλοι κρουαζιέρας, πυρομαχικά ΙΗΑ, θερμοβαρικά πυρομαχικά, πυρομαχικά και κιτ καθοδήγησης που διαπερνούν αποθήκες, ηχητικούς πύραυλους, βλήματα μέχρι ορισμένης ταχύτητας... Τώρα υπερηχητικά, σύντομα υπερηχητικά βλήματα! Όλες αυτές οι μελέτες πραγματοποιούνται στο Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης Αμυντικής Βιομηχανίας TUBITAK (SAGE). Στόχος είναι η πλήρης εξάλειψη της εξάρτησης από το εξωτερικό. Επισκεφτήκαμε το TÜBİTAK SAGE, το οποίο άνοιξε τις πόρτες του στην εφημερίδα «Χουριέτ», με τον φωτορεπόρτερ μας Rıza Özel.
- Έχει γίνει ένα από τα πιο σημαντικά βήματα στην εγχώρια και εθνική τεχνολογία. Η Τουρκία πρόκειται να ολοκληρώσει τις δοκιμές των υπερηχητικών πυραύλων Gökdoğan και Bozdağan. Εννοώ, πύραυλοι που σπάνε το φράγμα του ήχου...
Αγαπητοί μου αναγνώστες.
Τα υπερηχητικά βλήματα χρειάζονται έναν ισχυρό κινητήρα επειδή σπάνε το φράγμα του ήχου και εκτελούν υπερηχητική πτήση. Ταυτόχρονα, οι εξωτερικές επιφάνειες των αφών που ταξιδεύουν με υπερηχητικές ταχύτητες, θερμαίνονται συνεχώς λόγω της αυξημένης εισαγωγής αέρα. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται ειδικά και προηγμένα υλικά. Η TÜBİTAK SAGE παράγει επιφάνειες ανθεκτικές στη θερμότητα, ενώ συνεχίζει τις εργασίες της σε έναν ειδικό κινητήρα που ονομάζεται κινητήρας ramjet:
• Η TÜBİTAK SAGE εργάζεται εδώ και πολύ καιρό για την εξάλειψη των προβλημάτων επιφανειακής θέρμανσης, όπως η αεροδυναμική θέρμανση που συναντώνται σε πυραύλους υψηλής ταχύτητας.
• Ειδικότερα, οι ανθεκτικές σε υψηλές θερμοκρασίες σύνθετες επιστρώσεις ελαχιστοποιούν την επίδραση της θέρμανσης που συναντάται στα βλήματα, χάρη στις αφαιρετικές τους ιδιότητες.
• Όλα τα υλικά και οι διαδικασίες που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτές τις μελέτες αναπτύχθηκαν στην TÜBİTAK SAGE και μπορούν να παραχθούν στην TÜBİTAK SAGE, ανεξάρτητα από το εξωτερικό.
• Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που ξεκίνησαν το 2018, κατασκευάστηκαν πρωτότυπα κινητήρων ramjet για υπερηχητικούς πυραύλους διαφορετικών μεγεθών και πραγματοποιήθηκαν δοκιμές εδάφους με τα παραγόμενα πρωτότυπα.
• Η τεχνολογία κινητήρων Ramjet (ειδικά η τεχνολογία ολοκληρωμένων συστημάτων πρόωσης πυραύλων ramjet) έχει αναγνωριστεί ως το πιο σημαντικό τεχνολογικό εμπόδιο για την ανάπτυξη συστημάτων τακτικών πυραύλων, ικανών να πλεύσουν σε υπερηχητικές ταχύτητες και σχεδιάστηκε να εξαλειφθεί αυτό το τεχνολογικό εμπόδιο πριν ξεκινήσει η ανάπτυξη τέτοιων πυραύλων.
• Πολλά από τα τεχνολογικά εμπόδια σε τομείς όπως η αεροθερμοδυναμική, ο εφοδιασμός υλικών και καυσίμων, έχουν αρθεί στην ανάπτυξη, παραγωγή και δοκιμή αυτών των κινητήρων και στην ανάπτυξη κινητήρων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πυραυλικά συστήματα που ταξιδεύουν με υπερηχητικές ταχύτητες.
• Ο στόχος της ανάπτυξης του κινητήρα Ramjet, είναι η ανάπτυξη κινητήρων αεριωθουμένων που θα ωθήσουν τους πυραύλους με υπερηχητική ικανότητα κρουαζιέρας, οι οποίες σχεδιάζονται ακόμη στο εγγύς μέλλον.
Ειδικές δοκιμές σε καμπίνες
Κάθε προϊόν που κατασκευάζεται στην TÜBİTAK SAGE, ειδικά οι πύραυλοι αέρος-αέρος και πύραυλοι αέρος, οι πύραυλοι κρουαζιέρας και τα πυρομαχικά ΙΗΑ, υποβάλλονται σε μια σειρά δοκιμών. Σε πολύ μεγάλο χώρο, σε κλειστές καμπίνες από ειδικά υλικά, οι πύραυλοι υποβάλλονται σε μια σειρά δοκιμών όπως χαμηλή πίεση, υψηλή και χαμηλή θερμοκρασία, θερμοκρασιακό σοκ, άμμος και σκόνη, κραδασμούς, παγοποίηση, παγωνιά και βροχή. Όχι μόνο αυτά, αλλά όλα τα αεροπορικάμέσα τοποθετούνται επίσης στην αεροδυναμική σήραγγα trisonic. Η Τουρκία έχει σήραγγες που λειτουργούν με υποηχητικές ταχύτητες. Ωστόσο, η εξάρτηση από το εξωτερικό συνεχίζεται σε ηχητική μετάβαση και υψηλότερες ταχύτητες. Στα τέλη του 2020, ξεκίνησε το Έργο αιολικής σήραγγας υψηλής ταχύτητας. Ο Gökhan Okumuş περιέγραψε τη σήραγγα, η οποία σχεδιάζεται να τεθεί σε λειτουργία το 2024:
Αεροδυναμική σήραγγα TRISONIC
• Ονομάσαμε τη σήραγγα μας TÜBİTAK SAGE Trisonic Tunnel –TSTT. Το TSTT είναι μια αεροδυναμική σήραγγα τύπου φυσητού, που θα μας επιτρέψει να αντλήσουμε αεροδυναμικά δεδομένα με υψηλή ακρίβεια στη χαμηλότερη 0,2 φορές την ταχύτητα του ήχου (0,2 mach) και την υψηλότερη σε υπερηχητικές ταχύτητες, υποηχητικές, μετάβαση ήχου και υπερηχητικές ταχύτητες.
• Ο θάλαμος δοκιμής έχει μέγεθος 1,5 m x 1,5 m, υπάρχουν μόνο 2 άλλες σήραγγες τύπου φυσητού αυτού του μεγέθους στον κόσμο, η δική μας θα είναι η τρίτη.
Πρώτο φύσημα το 2024
• Μπορούμε να πούμε ότι θα είναι η πιο εξελιγμένη σήραγγα στον κόσμο. Ολοκληρώθηκαν οι μελέτες όλου του αεροδυναμικού και μηχανολογικού εξοπλισμού της σήραγγας.
• Θα ξεκινήσουμε Εργοστασιακές Δοκιμές Αποδοχής για Συμπιεστή και Σύστημα Κλιματισμού εντός του επόμενου μήνα. Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες για τη μεταφορά των υποδομών μας στο πεδίο και την προμήθεια της ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτείται.
• Στοχεύουμε στο πρώτο φύσημα της σήραγγας μέχρι το τέλος του 2024 και να τεθεί σε λειτουργία μετά την πρόκριση.
Πολύ σύντομα και τα HİPERSONİK
Αγαπητοί μου αναγνώστες.
Δοκιμές ανατινάξεων πραγματοποιούνται επίσης σε ειδικό χώρο στη μεγάλη έκταση του TÜBİTAK SAGE. Ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλη είναι η τοποθεσία, το προσωπικό προειδοποιείται πριν από τις δοκιμές έκρηξης. Ορισμένες χώρες στον κόσμο έχουν αρχίσει να παράγουν υπερηχητικούς πυραύλους. Λοιπόν, σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο στην Τουρκία? Ο Gökhan Okumuş δίνει την απάντηση:
• Στο TÜBİTAK SAGE ξεκίνησαν τα τελευταία χρόνια οι μελέτες για τα συστήματα πρόωσης (Scramjet), που θεωρείται σήμερα η μεγαλύτερη πρόκληση για την ανάπτυξη υπερηχητικών πυραυλικών συστημάτων.
• Από το στάδιο στο οποίο έχουμε φτάσει, συνεχίζονται οι δραστηριότητες ανάπτυξης και δοκιμής δοκιμαστικών κινητήρων σε εργαστηριακό επίπεδο.
• Επιπλέον, πραγματοποιούνται μελέτες για ανθεκτικά σε υψηλές θερμοκρασίες κεραμικά υλικά, σύνθετα υλικά με νανοπροστιθέμενα, τεχνολογίες μόνωσης και επίστρωσης (επικαλύψεις όπως θερμικό φράγμα, αφαιρετικά) που απαιτούνται σε συστήματα υπερηχητικών πυραύλων.
Τι έχει γίνει μέχρι τώρα
• Οι βόμβες γενικής χρήσης έχουν μετατραπεί σε κατευθυνόμενα πυρομαχικά με έξυπνη και ακριβή ικανότητα κρούσης από αέρος στο έδαφος.
• Κατασκευάστηκαν κιτ καθοδήγησης νέας γενιάς, δηλαδή κιτ με δυνατότητα πολλαπλής βολής σε όλες τις καιρικές συνθήκες, μέρα και νύχτα, ενάντια σε σταθερούς και κινούμενους στόχους.
• Παρήχθησαν πυρομαχικά με ιδιότητες διείσδυσης σε αποθήκες, σχεδιασμένα να χρησιμοποιούνται κατά επιφανειακών στόχων, ιδιαίτερα υπόγειων στόχων.
• Αναπτύχθηκαν θερμοβραχικές βόμβες, δηλαδή βόμβες με φαινόμενα υψηλής πίεσης και θερμοκρασίας σε κλειστούς χώρους.
• Κατασκευάστηκαν πυρομαχικά που εκτοξεύτηκαν από ΙΗΑ με υψηλή ευαισθησία χτυπήματος, κατάλληλα για πολλαπλή χρήση, γνωστά ως Kuzgun, Kayı, Bozok.
• Κατασκευάστηκε ο πύραυλος κρουαζιέρας SOM, ο πρώτος εθνικός πύραυλος κρουαζιέρας της Τουρκίας.
• Η μπαταρία ISIL χρησιμοποιείται ως η βασική πηγή ενέργειας σε όλη την αμυντική βιομηχανία, τα αεροδιαστημικά συστήματα. Η μπαταρία ISIL, η οποία έχει πάνω από 40 διαφορετικούς τύπους σχεδίων, είναι εξ ολοκλήρου εγχώριας και εθνικής παραγωγής.
• Προϊόντα όπως κάψουλες ανάφλεξης, που ονομάζονται πυροτεχνικές συσκευές, εξολκείς πείρων, ωστήρες καρφιτσών, αναφλεκτήρες μετάβασης κουρτινών.
• Πλήρως εγχώρια και εθνικά αναπτυγμένα προϊόντα για την κάλυψη των αναγκών πλοήγησης και ελέγχου των μονάδων πλοήγησης, των πλατφορμών και των συστημάτων.
Εγώ τι λέω
Η Τουρκία έχει διανύσει πολύ δρόμο στην αμυντική βιομηχανία. Τα εμπάργκο που επιβλήθηκαν στην Τουρκία, άλλοτε άμεσα και άλλοτε κεκαλυμμένα, ήταν αποτελεσματικά σ’ αυτό. Ακόμη και όταν στην Tουρκία, δεν πουλήθηκαν τα Patriot, προτίμησε τους S-400 και προέκυψαν προβλήματα. Εξάλλου, ένας κακός γείτονας κάνει έναν άνθρωπο νοικοκύρη. Η Τουρκία συνεχίζει να εργάζεται για το δικό της σύστημα αεράμυνας. Πραγματοποιούνται δοκιμές στο εγχώριας παραγωγής σύστημα αεράμυνας. Στόχος είναι να καθιερωθεί η πρώτη φάση στο τέλος του τρέχοντος έτους και η δεύτερη φάση του χρόνου. Στόχος είναι να φέρει το πολυεπίπεδο σύστημα αεράμυνας σε σημαντικό επίπεδο έως το 2025-2026. Πίσω από όλη αυτή την μπάντα παραγωγής και τεχνολογίας κρύβονται νέα, λαμπερά μυαλά. Δουλεύουν μέρα νύχτα. Η Τουρκία και οι αρχές, θα πρέπει να κάνουν ότι μπορούν, για να τους εμποδίσουν να πάνε σε άλλες χώρες.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου