Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ (1919-1922)

 

Του Ευάγγελου Γριβάκου, Αντιστρατήγου ε,α. - Νομικού

Την εποχή της μικρασιατικής εκστρατείας, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία δεν ήταν ξεχωριστός Κλάδος του Στρατεύματος, αλλά διακρίνονταν σε Ναυτική Αεροπορία (ΝΑ) και σε Στρατιωτική (ΣΑ). Η δύναμή της της ανέρχονταν σε 120 αεροσκάφη (Α/Φ), απομεινάρια του Α’ΠΠ, εκ των οποίων τα 70 ήταν της ΝΑ και τα υπόλοιπα 50 της ΣΑ. Το προσωπικό ήταν σε πολύ καλό επίπεδο εκπαίδευσης και υπήρχε επάρκεια υλικών συντήρησης. Η ΝΑ (που ποτέ δεν ανέλαβε επιχειρήσεις συνεργασίας με το Πολεμικό Ναυτικό) και η ΣΑ υπάγονταν στο Γενικό Στρατηγείο,με την Στρατιά Μ. Ασίας να έχει τον τακτικό έλεγχο όλων των διατιθέμενων Α/Φ.

Αντίθετα, η Οθωμανική αυτοκρατορία είχε μόλις 19 απηρχαιωμένα Α/Φ γερμανικής προέλευσης και 11 ρωσικής.

Ευθύς μετά την απόβαση του Ελληνικού Στρατού στην Σμύρνη (2/15 Μαΐου 1919), συγκροτείται η « Ναυτική Αεροπορική Μοίρα Σμύρνης» (ΝΑΜΣ), με δύναμη 10 Α/Φ τύπου ΑIRCO DE HAVILLANT D.H.9 (που αποτελούσε και την ραχοκοκαλιά της Αεροπορίας) και 15 καταδιωκτικών SOPWITH CAMEL 1F.1, που επιχειρούσε κυρίως από τα αεροδρόμια Καζαμίρ Σμύρνης, Μαγνησίας ΑIRCO DE HAVILLANT D.H.9 και Ουσάκ με τα «Προκεχωρημένα Σμήνη Μετώπου», σε συνεργασία με την 533 Μοίρα της ΣΑ που διέθετε Α/Φ τύπου BREGUET 14A2/B2. Αργότερα, στις 20 Δεκ. 1919 του ιδίου έτους, η Στρατιά οργάνωσε και λειτούργησε την «Διεύθυνση Αεροπορικής Υπηρεσίας Στρατιάς» (ΔΑΥΣ), που ενσωμάτωσε και συντόνιζε όλες τις αεροπορικές δυνάμεις στην Μ.Ασία.

Συνεχίστε την ανάγνωση ΕΔΩ: www.kivotospaideias.com



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου