Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018

Τελικώς, ο Χριστόφορος Κολόμβος είναι ένα ελληνικό πρόβλημα;

Ήταν Έλληνας ο Κολόμβος; Οι ενδείξεις που υπάρχουν είναι ενδιαφέρουσες αν και δεν μπορούν με κανένα τρόπο και προς το παρόν να θεωρηθούν αποδείξεις. Αντίθετα, η παραμονή του στη Χίο θεωρείται πλέον μάλλον βέβαιη, όπως έχει υποστηρίξει σε πολλές τηλεοπτικές που κάναμε ο γνωστός συγγραφέας και ιστορικός ερευνητής κ. Χρήστος Δ. Λάζος!..

Το γνωστό πορτρέτο του Χριστόφορου Κολόμβου από τον Sebastiano del Piompo
ΜΕ ΤΟΝ εξαίρετο συγγραφέα και σπουδαίο ιστορικό ερευνητή κ. Χρήστο Δ. Λάζο είμαστε πολύ φίλοι. Αυτός και ο λόγος που κάναμε πολλές τηλεοπτικές εκπομπές μαζί για όλα σχεδόν τα βιβλία που έχει γράψει. Σε μία εξ αυτών μιλήσαμε και για το αν ο Χριστόφορος Κολόμβος ήταν Έλληνας ή όχι, δεδομένου είχα παρουσιάσει τον (αείμνηστο, σήμερα) συγγραφέα και ιστορικό ερευνητή Αλέξανδρο Λαγκαδά, που είχε γράψει σχετικό βιβλίο. Τα όσα υποστηρίζει ο κ Χρήστος Λάζος σε γενικές γραμμές τα έχει παρουσιάσει σε ένα συνοπτικό άρθρο του με τίτλο: «Χριστόφορος Κολόμβος: ένα ελληνικό πρόβλημα», που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «ΤΟΤΕ..» [Νο 31 (4ο), Φεβρουάριος 1988, σελ. 26-34], όπου μεταξύ άλλων λέει τα εξής:

Τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο ενδιαφέρον έχει ανα­πτυχθεί γύρω από την προσω­πικότητα του Cristobal de Co­lon ή Χριστόφορου Κολόμ­βου, όπως τον γνωρίζουμε στα ελληνικά' ενδιαφέρον που εν­τείνεται όσο πλησιάζουμε προς την οριακή χρονολογία 1992 οπότε θα εορταστούν τα 500 χρόνια από την επίσημη ανακάλυψη της αμερικανικής ηπείρου. Πρόσφατα, τον πε­ρασμένο Σεπτέμβριο, έλαβε χώρα ένα πολύ ενδιαφέρον συνέδριο στη Χίο με την ευ­καιρία της αδελφοποίησης των πόλεων Γένοβας - Χίου, που είχε ονομαστεί «Παγκό­σμια Συνάντηση «Columbus '92», και στη διάρκεια του οποίου ακούστηκαν διάφορα αξιόλογα' κυρίως όμως αφο­ρούσαν την πόλη της Χίου και την Γενοβέζικη κατάκτηση και πολύ λίγο τον Κολόμβο, για τον οποίο θα γίνουν ειδικές ομιλίες σε επόμενα συνέ­δρια.
Για μας τους Έλληνες το θέμα «Κολόμβος» εστιάζεται σε τρία ερωτήματα:
1. Αν η καταγωγή του ήταν ελληνική, όπως έχει υποστηρι­χθεί από κάποιους.
2. Αν είχε μείνει κάποιο διάστημα στη Χίο και με ποι­ους ήρθε σ' επαφή το διάστη­μα εκείνο, και
3. Αν η άποψη του για την ανακάλυψη των «Ινδιών» στη­ριζόταν πάνω σε συγκεκριμέ­να στοιχεία ή ήταν προϊόν έμπνευσης. Ας προσπαθήσου­με να δούμε πιο συγκεκριμένα το κάθε ένα από τα ερωτήμα­τα αυτά.

1. Ενδείξεις (που δεν είναι και αποδείξεις), ελληνικής καταγωγής του Κολόμβου

Σαν όλες τις μεγάλες προ­σωπικότητες του κόσμου, ο Χριστόφορος Κολόμβος «διεκδικείται» από διάφορες εθνότητες. Έτσι εκτός των Ιταλών τον «διεκδικούν» οι Καταλανοί, οι Ισπανοί, οι Πορτογάλλοι, οι Κορσικανοί, Γάλλοι, Άγγλοι, Αρμένιοι και τέλος οι Εβραίοι (1). Όλες όμως οι θεωρίες αυτές, που ανάμεσα τους περιέχουν και απόπειρες πλαστοποίησης εγγράφων, δεν στηρίζονται πουθενά αλλού εκτός από την... επιθυμία των συγγρα­φέων τους. Πιο πιθανή, όμως, και η περισσότερο αληθοφανή είναι η θεωρία που υποστηρί­ζει - και αποδείχνει - ότι ο Χριστόφορος Κολόμβος υπήρξε Έλλην ευγενής κατα­γόμενος από μεγάλη οικογέ­νεια Βυζαντινών ευπατρίδων. Την άποψη αυτή εκφράσανε κατά καιρούς διάφοροι συγ­γραφείς. Αυτός όμως που αφιέρωσε σχεδόν τη ζωή του σ' αυτήν και για την οποία έγραψε ένα εξαιρετικά ενδια­φέρον βιβλίο, ήταν ο Σεραφείμ Κανούτας, ένας ακατα­πόνητος ερευνητής του από­δημου Ελληνισμού (2). Άλλος που αναφέρθηκε στο ίδιο θέ­μα ήταν ο Δημ. Σισιλιάνος, ο οποίος συχνά ανατρέχει στο έργο του Κανούτα (3). Τέλος μια αλλοδαπή ερευνήτρια, η Ρουθ Ντουρλάχερ – Γουώλτερ (Μάρβιν), Διευθύντρια του Μουσείου του Σαν Σαλβαντόρ, σε ομιλία της, που έγινε στη διάρκεια των «Ομηρείων» στη Χίο στα 1979, αποκάλυψε στοιχεία που αποδείχνουν κα­τά τη γνώμη της την ελληνική καταγωγή του Κολόμβου (4).
Και κατά αραιά διαστήματα, δημοσιεύονται σε διάφορα πε­ριοδικά κάποια άρθρα που όμως είναι ανάξια λόγου, μό­νη αξιοπρόσεχτη απόπειρα εί­ναι αυτή του Σ. Κανούτα.
Κατά την άποψη του Σ. Κανούτα, ο οποίος υποστηρί­ζει θερμά το γεγονός της πα­ρουσίας Ελλήνων στην αμερι­κανική ήπειρο πολύ πριν την άφιξη του Κολόμβου εκεί (5) υπήρχαν στην πραγματικότη­τα δύο διαφορετικά άτομα: ο Don Cristoforo Colon που γνώριζε άπταιστα ελληνικά, γαλλικά, ισπανικά, λατινικά, που καταγόταν από την βυζα­ντινή οικογένεια των Δισυπά-των Παλαιολόγων και είχε γεννηθεί το 1438 ή 39, και ο Ιταλός εργάτης του λιναριού, Cristoforo Colombo, γεννημέ­νος στη Γένοβα το 1451, εντελώς αμόρφωτος. Ένα συγκλο­νιστικό στοιχείο στην όλη υπόθεση είναι αυτό που αφη­γείται ο πιο άμεσος και αντι­κειμενικός βιογράφος του Κο­λόμβου, ο γιος του Φερδινάν­δος, που αναφέρει ότι - όπως του είχε πει ο πατέρας του - ο Κολόμβος για πολλά χρόνια ταξίδευε με τον διάσημο Γάλ­λο κουρσάρο και μετέπειτα Ναύαρχο Colon ότι λεγόταν Γεώργιος ο Έλλην ή Γεώργιος Δισύπατος Παλαιολόγος. Σε επιστολή πάλι του Κολόμβου προς τη Dona Juana de la Torre - όπως αναφέρει και πάλι ο Φερδινάνδος - ο Χρι­στόφορος έγραφε: «Δεν είμαι ο πρώτος Ναύαρχος της,οικογενείας μου. Αφίσατέ τους να μου δίνουν το όνομα που τους αρέσει».
Ας σημειωθεί εδώ, ότι ο ίδιος ο Χριστόφορος Κολόμβος, δεν μίλησε ποτέ για την προέλευση του, για το ποια χώρα ήταν η γενέτειρα του, ενώ ανεξιχνίαστο μυστήριο καλύπτει τη γέννηση του.
Άλλο παράξενο στην όλη υπόθεση, είναι η υπογραφή του στα ελληνικά και λατινι­κά' υπέγραφε σαν XRO. FE-RENS, που ουσιαστικά ση­μαίνει αυτόν που φέρει το Χριστό. Αυτοί που υπέγρα­φαν όμως έτσι, ήταν οι Έλλη­νες κι έτσι έχουμε κι άλλο ένα υπονοούμενο για την καταγω­γή του.
Ένα ερώτημα που προκύ­πτει όμως είναι το εξής: Γιατί ο Κολόμβος έκρυβε με επιμέ­λεια τόσο το όνομα του, την καταγωγή του και την προέ­λευση του; Αν ήταν ελληνικής καταγωγής και φυσικά ορθό­δοξος χριστιανός, η ερώτηση αυτή αυτοαπαντάται, γιατί σαν Έλληνας δεν είχε πατρί­δα, αφού το Βυζάντιο και η Ελλάδα είχαν υποδουλωθεί στους Τούρκους. Αν έλεγε ότι ήταν ορθόδοξος, θα σήμαινε αυτό την καταδίκη του σε θά­νατο, αφού στην Ισπανία οι ορθόδοξοι εθεωρούντο αιρε­τικοί.
Όπως διαπιστώνουμε λοι­πόν, τίποτα δεν είναι απίθα­νο, αντίθετα είναι πολύ πιθα­νό να ήταν πράγματι ελληνι­κής καταγωγής. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει τίποτα το ιδιαί­τερο, αφού προσωπικότητες σαν τον Κολόμβο, είναι πα­νανθρώπινες και ξεφεύγουν από τα στενά τοπικά σύνορα και τις εθνικές διεκδικήσεις. Απλά και μόνο, αποτελούν ένα γοητευτικό μυστήριο και μια συναρπαστική ιστορική σελίδα.
Επειδή αναζητούσε τον δρόμο προς τη Κίνα και τις Δυτικές Ινδίες ο Κολόμβος θεώρησε κατά κάποιο τρόπο ως αποτυχία την πρώτη του συνάντηση με τους κοκκινόδερμους ιθαγενείς της Καραϊβικής. Έμελλε όμως η ανακάλυψή του να αποδειχθεί σημαντικότερη από τον αρχικό τον στόχο. Σε γκραβούρα από το έργο τον Ντε Μπρυ εικονίζεται η αποβίβαση τον στον Νέο Κόσμο.
2. Ο Κολόμβος και οι Χιώτες ναυτικοί

Τα ερωτήματα 2 και 3 πρέ­πει να αντιμετωπιστούν από κοινού, αφού τα στοιχεία που έχουμε, μας οδηγούν προς τα εκεί.
Βάσει των στοιχείων αυτών, φαίνεται ότι ο Κολόμβος έφτασε στη Χίο ανάμεσα στα 1474 -1475 και γνωρίζουμε ότι παρέμεινε για κάποιο χρονικό διάστημα στο νησί. Είναι σί­γουρο, ότι ξεκίνησε από την Ιταλία στις 7 Αυγ. 1474, δίχως να γνωρίζουμε τον τόπο ή τους τόπους που σκόπευε να επισκεφτεί, γιατί κατά το 1492 έγραψε στο ημερολόγιο του τα εξής:
«Είδα όλη την Ανατολή και τη Δύση. Προς τα βορεινά έφτασα στην Αγγλία. Ταξίδε­ψα και στη Γουινέα». Ίσως να επισκέφθηκε τότε τη Χίο, κα­τά τη διάρκεια αυτών των ταξιδιών του, γιατί στο ημε­ρολόγιο του αναφέρει την επί­σκεψη του στο νησί, χωρίς να προσδιορίζει την ημερομηνία. Στις 12 Νοεμβρίου 1492, έφτα­σε στην Κούβα. Εκεί βρήκε ένα σχίνο που του θύμισε τη Χίο" γράφει: Che yo e visto en la Isia Scio el Arcipelago» («O θάμνος αυτός είναι μεγαλύτε­ρος από εκείνον που είδα στη Χίο»). Ένα μήνα αργότερα (11 Δεκεμ. 1492) στέλνει γράμμα προς τον Sandier στο οποίο τον πληροφορούσε ότι η μαστίχα που βρήκε στην Κού­βα, ευδοκιμεί «μόνο στη Χίο». Στην ίδια επιστολή δείχνει να είναι πολύ κατατοπισμένος για την παραγωγή της μαστί­χας, αφού σημειώνει ότι η συγκομιδή της γίνεται τον Μάιο και ότι το .ετήσιο εισό­δημα φτάνει τα 50.000 δουκά­τα (6).
Πότε όμως έφτασε στη Χίο;
Όπως είπαμε, ανάμεσα στις δύο χρονολογήσεις, πιθα­νότερο είναι να έφτασε στο νησί το 1475 με τα γενοβέζικα καράβια που μετέφεραν επι­κουρίες στη Χίο, ενώπιον του κινδύνου της τουρκικής ει­σβολής. Όπως αναφέρει σ Henry Vignaud φιλόλογος δι­πλωμάτης και ένας από τους καλύτερους μελετητές του Κο­λόμβου, πρέπει να δεχθούμε ότι ο Κολόμβος ταξίδεψε στη Χίο σαν έμπορος ή απλός ναυ­τικός και από όσα σημειώνει στο ημερολόγιο του για τη μαστίχα, μας επιτρέπουν τη βάσιμη υπόθεση ότι παρέμεινε στο νησί για αρκετό διάστημα
(7)· Το μέγα ερώτημα είναι, τι έκανε ο Κολόμβος στη Χίο, το διάστημα που παρέμεινε εκεί' κατά την άποψη μου η παρα­μονή του στη Χίο δεν ήταν συνέπεια μιας τυχαίας προ­σέγγισης στο νησί αλλά ένα μελετημένο σχέδιο, γιατί ο Κολόμβος δεν ήταν ούτε έμπο­ρος, ούτε απλός ναυτικός. Ο Γερμανός ιστορικός Κ. Χόπφ, όντως και η Ρουθ Μάρβιν, μας πληροφορούν ότι στο νησί της Χίου ο Κολόμβος φιλοξενήθη­κε από την οικογένεια των Ιουστινιάνι, γενοβέζικης κα­ταγωγής. Ο Άντζελο Ιουστι­νιάνι Μπάνκα, ήταν εραστής των γραμμάτων και των τε­χνών και κοντά στη Δασκαλόπετρα, την πέτρα του Ομήρου κατά την παράδοση, είχε χτί­σει μια έπαυλη που την ονό­μαζε «Ομέρικα» από το όνομα του Ομήρου. Στην έπαυλη αυ­τή φιλοξενήθηκε ο Κολόμβος, αλλά η πληροφορία αυτή εμπεριέχει ένα άλλο ερωτημα­τικό. Τι δουλειά είχε το αυ­στηρό γενοβέζικο αρχοντοσόι να φιλοξενήσει τον υφασματέμπορο ή απλό ναυτικό Κολόμβο;
Νομίζω ότι εδώ έχουμε μια έμμεση απόδειξη της ευγενι­κής καταγωγής του Κολόμ­βου, του Δισύπατου των Πα­λαιολόγων που πιθανότατα ήταν Χιακής καταγωγής. Και η παραμονή του στη Χίο, συν­θέτει έναν πίνακα, όπου η φαντασία και η ιστορία συ­μπλέκονται για να δημιουργή­σουν μια από τις ωραιότερες σελίδες της. Γιατί στη Χίο είναι που ωρίμασε η σκέψη του Κολόμβου, για ένα ταξίδι προς τα δυτικά, σ' αναζήτηση των «Ινδιών» και αυτό απο­δεικνύεται από αρκετά γεγο­νότα.

3. Οι χάρτες των Ελλήνων ναυτικών

Όμως ας πισωγυρίσουμε τις σελίδες της ιστορίας κι ας δούμε κάτι άλλο. Τι ήταν η Ελλάδα, το ελληνικό έθνος εκείνη την εποχή; Ένας μεγά­λος ηττημένος, χωρίς ελευθε­ρία, δίχως κυβερνητική κάλυ­ψη, ένας αιρετικός της πίστεως γιά τους Δυτικούς, ένας κατατρεγμένος. Το έθνος υπό διωγμό, η Εκκλησία υπό διωγμό, βαριά δουλεία κάλυ­πτε την ελληνική γη. Μόνη διέξοδος η θάλασσα, η φυγή, είτε δυτικά είτε ανατολικά.
Και αυτό συνέβη· χιλιάδες Ελλήνων στρέφονται και απο­ζητούν την αποδημία. Ευγε­νείς του Βυζαντίου γίνονται καλλιγράφοι για να επιζή­σουν' άλλοι μπαρκάρουν στα ξένα πλοία σαν ναυτικοί' άλ­λοι ανοίγονται με δικά τους καράβια προς το «άγνωστο», για να εμπορευτούν' άλλοι πηγαίνουν να διδάξουν στα δυτικά σχολεία και πανεπι­στήμια. 'Ετσι απλά και άση­μα, έτσι υπέροχα και αξιο­θαύμαστα κάποιοι θαλασσό­λυκοι Χιώτες ταξιδεύουν δυ­τικά και φτάνουν σε άγνωστες περιοχές, εμπορεύονται ή όχι, φτιάχνουν χάρτες του ταξι­διού τους και γυρνούν πίσω.
Χειρόγραφες σημειώσεις του Κολόμβου.
Γιατί να το ανακοινώσουν αυ­τό το ταξίδι όταν δεν υπάρχει κρατική υπηρεσία που να τους αφορά; Ποιος θα τους έλεγε μπράβο, αφού για τον Έλλη­να, τον Χιώτη, η θάλασσα εί­ναι αυτή η ίδια η πατρίδα του;
Γιατί να μαθευτεί η ύπαρξη της «δυτικής γης» αφού οι άμαθοι Χιώτες ναυτικοί δεν ξέρουν καλά - καλά πού έφτα­σαν; Πολλά γιατί, αναπάντη­τα, όμως η ιστορική αλήθεια είναι αυτή. Πολλά χρόνια πριν από το ταξίδι του Κολόμ­βου, Χιώτες ναυτικοί είχαν φτάσει στην αμερικανική ήπειρο, εμπορεύτηκαν και ξα­ναγύρισαν στην πατρίδα τους, χαρτογραφώντας τη διαδρομή για μελλοντικά ταξίδια!
Ίσως να μην αρέσει σε κά­ποιους αυτό, αλλά είναι η αλήθεια. Άλλωστε γνωρίζου­με ότι ο Κολόμβος είναι ο τελευταίος που «ανακάλυψε» την Αμερική. Είχαν προηγη­θεί πολλοί άλλοι, όπως οι Αι­γύπτιοι, Έλληνες και Μινωίτες, Πολυνήσιοι, Ασιάτες, Βί­κινγκς, Ιρλανδοί (8). Στο χωριό Βροντάδο για πολλές γε­νιές πλανιέται η φήμη ότι Βρονταδούσιοι ναυτικοί πή­ραν μέρος στην ανακάλυψη της Αμερικής και το όνομα που ακούγεται είναι του Κα­πετάν Αντρέα. Μαζί με άλ­λους τρεις ή τέσσερις συντοπί­τες του ναυτικούς είχαν φτά­σει στην Αμερική χρόνια πριν το ταξίδι του Κολόμβου και είχαν χαρτογραφήσει τη δια­δρομή τους. Και είναι αυτοί που είχε μαζί του ο Κολόμβος σαν συμβούλους καθώς και τους χάρτες που του έφτια­ξαν, στο γνωστό ταξίδι του.
Ας δούμε όμως κάποιες πληροφορίες.
Το 1904 στο περιοδικό «Κυανή Επιθεώρησις» του Παρισιού δημοσιεύθηκε άρ­θρο με τίτλο: «Περί Χριστό­φορου Κολόμβου και Χίων Ναυτικών», στο οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ παρουσιαζό­ταν η άποψη ότι ο Κολόμβος «... αφού επισκέφθηκε τας ακτάς της Αμερικής μετέβη εις Χίον το 1474 και παρέμεινε παρά τω πλοιαρχώ Ανδρέα, όστις και τον συνόδευσε κατό­πιν εις το μέγα ταξείδιόν του μετά τριών άλλων Χίων ναυτι­κών» (9). Σχετική αναφορά έχουμε και από δημοσίευμα άλλης εφημερίδας, του «Εθνι­κού Κήρυκα» της Ν. Υόρκης που στο φύλλο της 4ης Ια­νουαρίου 1925 αναδημοσιεύει ένα κείμενο από την εφημερί­δα της Δρέσδης «Τελευταίοι Ειδήσεις», που είχε ως εξής:
«Η άποψη του δρ. Λάρσεν (;) βρίσκει στο Αιγαίο Πέλα­γος μια σημαντική υποστήρι­ξη. Στη Χίο είναι πλατιά δια­δεδομένη η παράδοση πως ντόπιοι ναυτικοί οδήγησαν τον Κολόμβο στο ταξίδι του.
Πριν από είκοσι χρόνια, η εφημερίδα «Αιγαίον», που τυ­πωνόταν ελληνικά και τουρκι­κά, δημοσίευσε ένα άρθρο που προξένησε μεγάλη εντύ­πωση. Σύμφωνα μ' αυτό -όπως άλλωστε υποστήριξε και ο δρ. Λάρσεν - ο Κολόμβος μελέτησε επί πολύ το σχέδιο του να στραφεί σε άγνωστες περιοχές. Για το σκοπό αυτό, επιχείρησε 'μεγάλες περιο­δείες. Από τις ακτές της Αφρικής, μέχρι τις αρκτικές χώρες Νορβηγία και Ισλαν­δία, ταξίδευε για να συγκε­ντρώσει τις πληροφορίες που τον ενδιέφεραν. Τότε, είναι πιθανό, ότι άκουσε για μια ανακάλυψη που είχαν κάνει οι Ισλανδοί ιερείς.' ' Παντού, όπου έφθανε, ζητούσε πληρο­φορίες απ1 τους ναυτικούς και τους ρωτούσε να μάθει κάθε τι που ήξεραν για τις θάλασσες και τις στεριές της δύσης, κι αν είχαν ποτέ ακούσει για μια άγνωστη ήπειρο. Μερικά χρό­νια πριν απ' το γάμο του, έμεινε για κάποιο διάστημα στο Βροντάδο της νήσου Χίου. Εκεί φιλοξενήθηκε από τον καπετάν - Ανδρέα, με τον οποίον συνεργάστηκε με κάθε μυστικότητα και φτιάξαν μαζί νέους χάρτες, με βάση όσα ήξερε ο καθένας για τις ανεξε­ρεύνητες θάλασσες. Οι ναυτι­κοί της Χίου κι ο καπετάν -Ανδρέας είχαν σκιτήσει στο Νέο Κόσμο πριν από τον Κο­λόμβο ή τουλάχιστον γνώρι­ζαν αρκετά για την ύπαρξη της άγνωστης ηπείρου. Η συνεργασία αυτή με τον Βρονταδούσιο πλοίαρχο, οι πληρο­φορίες που συγκέντρωσε και οι χάρτες που σχεδιάστηκαν με τη βοήθεια του καπετάν -Ανδρέα, βοήθησαν το μεγάλο θαλασσοπόρο να πετύχει στο σκοπό του...» 11
Το σπίτι του Κολόμβου στη Γένοβα.
Ας γυρίσουμε την ιστορία και πάλι προς τα πίσω' ο ονειροπαρμένος ιντάλγκο Don Cristobal de Colon, με πιθανή ευγενική καταγωγή από τη φημισμένη οικογένεια του Βυζαντίου, τους Παλαιο­λόγους, βρίσκεται στην Ιταλία σε κάποια επίσημη αποστολή, όταν πέφτει η Βασιλεύουσα στα χέρια των μισαρών Οσμανλήδων. Ξεμένει εκεί, περιπλανιέται στη Δύση και κάποια στιγμή συνδέεται με τον θείο του Γεώργιο Δισύπατο Παλαιολόγο, ο οποίος, στην υπηρεσία της Γαλλίας κατατροπώνει τους Γενοβέ­ζους σε διάφορες ναυμαχίες. Στα διάφορα ταξίδια του και έχοντας αποκτήσει πολλές γνώσεις γύρω από τις προσ­πάθειες των Δυτικών για να προσεγγίσουν στις Ινδίες πλέοντος δυτικά, αποφασίζει να πραγματοποιήσει το εγχεί­ρημα. Αρχίζει επίπονα να συ­γκεντρώνει πληροφορίες, χάρτες, στοιχεία για το θέμα αυτό και κάποια στιγμή πλη­ροφορείται ότι οι Χιώτες ναυ­τικοί πέτυχαν το «ακατόρθω­το». Έτσι, σπεύδει στη Χίο, γνωρίζεται με τον Καπετάν -Ανδρέα και το υπόλοιπο τσούρμο, τους πείθει να τον βοηθήσουν και αφού φτιά­χνουν χάρτες της πορείας τους, κατορθώνουν να πραγ­ματοποιήσουν το ταξίδι προς τη Δύση, στις Ανατολικές Ιν­δίες όπως πίστευε, αλλά ου­σιαστικά επρόκειτο για ένα ταξίδι στην Αιωνιότητα.
Πιστεύω και το έχω εκφρά­σει δημόσια, ότι ο Κολόμβος είχε στα χέρια του και άλλους χάρτες, από τους οποίους πα­ρακινήθηκε στην πραγματοποίηση του ταξιδιού του, χάρ­τες που είχαν πανάρχαια προέλευση και ήταν ελληνι­κοί. Επρόκειτο για χάρτες της Αλεξανδρινής εποχής, κατα­σκευασμένοι από τον Ερατο­σθένη και οι οποίοι υπήρχαν στη Βιβλιοθήκη του Ανακτό­ρου των Βλαχερνών' άγνωστο πώς βρέθηκαν στα χέρια του Κολόμβου, όπως και το περί­φημο χαμένο βιβλίο που τον καθοδηγούσε.

Ποιος θα μπορούσε να εκ­φράσει καλύτερα την αναζή­τηση στις άγνωστες και παρά­ξενες θάλασσες; Ποιος οδυσσεϊκός απόγονος θα έφερνε στα κύτταρα του τη μνήμη των προγόνων και το πάθος του Πυθέα; Ποιος απόγονος λαού θαλασσινού μπορούσε να συλ­λάβει το ακατόρθωτο; Ποιος λαός είναι σήμερα ο πιο θα­λασσινός; Μια ιστορία γεμάτη από τον παφλασμό του ονεί­ρου, που οδηγεί στις άγνωστες παραλίες του κόσμου, ακο­λουθώντας την πορεία των αστεριών, κατάφορτη από μνήμες που καβαλικεύουν τα κύματα και φέρνουν τον Έλ­ληνα παντού... ναι παντού, αφού ο κόσμος είναι τόσο μικρός για παρόμοιους ναυκράτες. Οδυσσέας, Πυθέας, Κοσμάς ινδικοπλεύστης, ίσως και ο Κολόμβος! Ποιος θα συνεχίσει την πορεία τους;

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

(1) Βλ. Salvador de Madariaga, Christopher Columbus. The very magnificent Lord, Don Cristobal Colon. Macmillan, 1940. N. York.
(2) S. Canoutas, Christofer Colum­bus a Greek nobleman. 1943 N. York.
(3) Δημ. Σισιλιάνου, Χριστόφο­ρος Κολόμβος (Βυζαντινός ευπα­τρίδης). Αθήνα 1962. Βλ. εφημ. «ΧΙΑΚΟΣ ΛΑΟΣ» (26-7-79) σχετικό άρθρο με τίτλο: «Ήταν Έλληνας ο Χριστόφορος Κολόμβος;»
(5) S. Canoutas, Hellenism in America, Boston Mass, 1918.
(6) Κυρ. Σιμόπουλος, Ξένοι ταξι­διώτες στην Ελλάδα 333 μ.Χ. - 1.700 μ.Χ., σελ. 336.
(7) Henry Vignaud, Etudes criti­ques sur la Vie de Colomb avantses decouvetres. Paris 1905. Υπάρ­χει μεταφρασμένη στα ελληνικά στο δίτομο έργο των Φ. Αργέντη / Στ. Κυριακίδη, Η Χίος παρά τοις Γεωγράφοις και Περιηγηταίς.
(8) Βλ. συνοπτικά το θέμα εις Χρήστου Δ. Λάζου, «Ο Κολόμβος έφτασε... τελευταίος στην Αμερι­κή», Ιστορία Εικονογραφημένη, τευχ. 224 (Φεβρ. 1987), σελ. 61-74. Σε τρία προηγούμενα άρθρα μου στο ίδιο περιοδικό είχα αναφερθεί στην ελληνική ανακάλυψη της αμερικανικής ηπείρου.
(9) S. Canoutas, Hellenism in America, σελ. 44.
(10) Αναφέρεται στο ταξίδι του' Αγίου Μπρένταν που έγινε γύρω στο 600 μ.Χ. και στην ανακάλυψη του από αυτόν της αμερικανικής ηπείρου. Βλ. και σχετικό άρθρο του Timothy Seretin, «The Voyage of «Brendan», National Geograp­hic, Vol 152, No 6 (December1977), σελ. 770-797.
(11) To απόσπασμα υπάρχει σε δημοσίευμα του Γιώργου Χατζιδάκη στο περ. «Ταχυδρόμος» στις 11/9/87, με τίτλο «Ο Κολόμβος στη Χίο».
ΠΗΓΗ  https://www.sakketosaggelos.gr/Article/1042/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου