Εφημερίδα «Χουριέτ της 6 Μαρτίου 2021
Uğur Ergan uergan@hurriyet.com.tr
Στην τραγωδία του Ε/Π η οποία έλαβε χώρα την προηγούμενη μέρα στο Τάτβαν του νομού Μπίτλις, στην οποία έχασαν τη ζωή των 11 στρατιωτικοί μας, οι εμπειρογνώμονες αναζητούν απαντήσεις σε τέσσερα κρίσιμα ερωτήματα. Οι ΤΕΔ ανέλαβαν επίσης δράση, για να προσδιορίσουν τον λόγο της πτώσης του Ε/Π αμέσως μετά το ατύχημα.
Η επιτροπή ατυχήματος-τραγωδίας, που συγκροτήθηκε στη Διοίκηση της Σχολής Αεροπορίας του Στρατού, ξεκίνησε τις δραστηριότητές της. Οι ειδικοί που πήγαν στην περιοχή εξέτασαν τα συντρίμμια, τα αρχεία πτήσεων, τις ασύρματες επικοινωνίες και τις μετεωρολογικές αναφορές. Εξετάζονται επίσης οι τραυματισμένοι επιζώντες και οι αυτόπτες μάρτυρες.
Δεν υπάρχει ένδειξη έκρηξης
Κοινοποιώντας χθες τα πρώτα ευρήματα της επιτροπής, το ΥΕΘΑ αρνήθηκε τους ισχυρισμούς για το ότι «το Ε/Π κατερρίφθη» και επέστησε την προσοχή στις ξαφνικά μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες στην περιοχή. Στην ανακοίνωση του υπουργείου, υπογραμμίστηκε ότι η ομάδα που εξέτασε το ατύχημα, δεν αντιμετώπισε σημάδια έκρηξης και καύσης στους πρώτους ελέγχους, στην περιοχή των συντριμμιών. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «Οι μετεωρολογικές πληροφορίες επιβεβαιώθηκαν, ότι δεν υπήρχε καιρική κατάσταση που θα επηρέαζε αρνητικά τη δραστηριότητά τους στην περιοχή Τάτβαν, πριν από την αναχώρηση του Ε/Π. Με βάση τις προκαταρκτικές πληροφορίες, εκτιμάται ότι το ατύχημα συνέβη λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, που οφείλονται στην ξαφνική αλλαγή στις καιρικές συνθήκες. Το τελικό αποτέλεσμα θα καθοριστεί ως αποτέλεσμα λεπτομερούς τεχνικής εξέτασης».
Ξαφνική αλλαγή ανέμου
Ενώ ο προγραμματισμός πτήσεων πραγματοποιείται υπό κανονικές συνθήκες, λαμβάνονται εκ των προτέρων μετεωρολογικές αναφορές σχετικά με τις καιρικές συνθήκες στην περιοχή που πρόκειται να πετάξουν. Οι αναφορές την ημέρα του ατυχήματος δείχνουν ότι οι καιρικές συνθήκες στη γραμμή Έλαζιγ-Μπίνγκιολ, δεν ήταν δυσμενείς. Οι ειδικοί εφιστούν επίσης την προσοχή στους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσουν ξαφνικά ισχυρότεροι άνεμοι. Τα πρώτα ευρήματα δείχνουν ότι ενώ το Ε/Π βρίσκεται στον αέρα, οι αντίξοες καιρικές συνθήκες που αλλάζουν ξαφνικά, μπορεί να προκαλέσουν το ατύχημα. Ο ΥΕΘΑ Χουλουσί Ακάρ, ο οποίος πήγε στην περιοχή μετά το ατύχημα, είπε: «Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες και αυτόπτες μάρτυρες, το ατύχημα θεωρείται ότι συνέβη λόγω ξαφνικά μεταβαλλόμενων κακών καιρικών συνθηκών. Η ακριβής αιτία αυτού του επώδυνου συμβάντος θα καθοριστεί ως αποτέλεσμα λεπτομερούς εξέτασης».
Υπήρχε τεχνική βλάβη;
Αν και τα αρχικά ευρήματα δείχνουν τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, αναζητούνται απαντήσεις για τα ερωτήματα:
- «Το ατύχημα συνέβη λόγω του ότι υπήρξε κάποια τεχνική βλάβη;»
- «Προκλήθηκε από σφάλμα του πιλότου;»
Οι ειδικοί θα απαντήσουν σ’ αυτά τα ερωτήματα, εξετάζοντας τόσο τα συντρίμμια του Ε/Π, όσο και τις συνομιλίες του πύργου με τον πιλότο, σχετικά με την πτήση. Το εάν η περιοδική συντήρηση του Ε/Π έγινε εγκαίρως ή όχι, θα εξεταστεί επίσης όταν επιστρέψουν. Ωστόσο, τα αρχικά ευρήματα δεν δείχνουν ένα σφάλμα του πιλότου. Οι στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν ότι και οι δύο πιλότοι ανήκουν στην κατηγορία προσωπικού, που έχουν χιλιάδες ώρες πτήσης. Ωστόσο, υπογραμμίζεται επίσης ότι ακόμη και αν οι πιλότοι έχουν πετάξει στην περιοχή πολλές φορές πριν, ενδέχεται να έχουν δυσκολίες στην απότομη αλλαγή των χειμερινών συνθηκών.
Τα COUGAR δεν είναι κατάλληλα για την περιοχή;
Στα στρατιωτικά παρασκήνια και επειδή η Τουρκία πολλές φορές υπέφερε από ατυχήματα με Ε/Π Cougar, αποτέλεσε επίσης αντικείμενο συζητήσεων εδώ και χρόνια, για το κατά πόσο είναι κατάλληλα αυτά τα Ε/Π για ανατολικές και νοτιοανατολικές συνθήκες. Υποστηρίχθηκε ότι μετά την αγορά 20 μονάδων από τη Γαλλία το 1993, οι στρατιωτικοί αντιτάχθηκαν στην αγορά Cougar που παράγονται σε εγκαταστάσεις TUSAŞ από το 1996, επειδή δεν ήταν κατάλληλα για τις περιφερειακές συνθήκες, αλλά επέμενε η Tansu Çiller, πρωθυπουργός εκείνης της εποχής.
Οι νεκροί της τραγωδίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου