Σελίδες

Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022

Παιδεία…λειτουργικώς αναλφάβητη

 

Δημήτρης Νατσιός – δάσκαλος-θεολόγος, Κιλκίς

«Στοιχεία σοκ», έγραφαν πριν από λίγο καιρό οι εφημερίδες. «Λειτουργικά αναλφάβητοι» οι μισοί μαθητές των Λυκείων. Και τι σημαίνει λειτουργικώς αναλφάβητοι; Παρένθεση: Το σωστό είναι λειτουργικώς» και όχι οι νεοφανείς σολοικισμοί του τύπου «ομολογουμένα» και «λειτουργικά».

Πώς να εξηγήσεις στους ημιμαθείς κονδυλοφόρους ότι άλλο το επίρρημα αδιακρίτως (χωρίς διάκριση) και άλλο το αδιάκριτα (χωρίς διακριτικότητα, λεπτότητα). Άλλο το περιέργως (παραδόξως) και άλλο το περίεργα (παράξενα, ακατανόητα). Άλλο το τελείως (εντελώς, και είναι κυρίως ποσοτικό) και άλλο το τέλεια (με τελειότητα, και είναι ποιοτικό). Εδώ ισχύει το «ιατρέ, θεράπευσον σεαυτόν».

Λειτουργικώς αναλφάβητος είναι ο άνθρωπος που, με απλά λόγια, δυσκολεύεται στην ανάγνωση, στην γραφή και στο μέτρημα, στην αριθμητική. Tις όμως ή τι πταίει; Εύκολη η απάντηση. «Ιχθύς εκ της κεφαλής όζει». Υπουργείο Παιδείας. Έτσι ακριβώς τιτλοφορείται.

Επιμένει ακόμη… Τι σημαίνει Παιδεία; Απάντηση. Να είναι τον Σεπτέμβριο οι δάσκαλοι και τα βιβλία στα σχολεία. Να μην παρατηρούνται «κενά και ελλείψεις». Το περιεχόμενο των βιβλίων; Αδιάφορο. Το ποιόν των δασκάλων; Ποιος ασχολείται; Ερωτώ; Μήπως τώρα δρέπουμε τους καρπούς, της εισαγωγής το 2006, των νέων, «σύγχρονων» βιβλίων Γλώσσας, «περιοδικών ποικίλης ύλης», όπως απροκάλυπτα τα ονομάζω; Ότι σιγά-σιγά ξεβράζονται τα δηλητήρια και οι ακαθαρσίες που φιλοξενούν;

Οι μαθητευόμενοι μάγοι του δήθεν προοδευτισμού – ένας απ’ αυτούς γίνεται πάντοτε υπουργός παιδείας – πειραματίστηκαν με τις μίζερες, ξέψυχες και σχιζοφρενικές ιδεοληψίες τους και τα παιδιά νοιώθουν την ναυτία που προκαλεί μουχλιασμένη τροφή, η παιδεία της αμάθειας.

Αποτέλεσμα; Ανδρώθηκε μια νεολαία χωρίς μνήμη, γεννημένη από το μηδέν. Μια νεολαία.. βαρβάρων. «Ένα νέο είδος ανθρώπου έχει αναδυθεί τον τελευταίο καιρό: Ο μορφωμένος βάρβαρος-που έχει σπουδάσει είκοσι χρόνια, έχει αποκατασταθεί θαυμάσια επαγγελματικά, αλλά δεν έχει διαβάσει τίποτα, δεν ξέρει ιστορία, αγνοεί οτιδήποτε βρίσκεται εκτός της ειδικότητάς τους», θα γράψει η Βρετανίδα συγγραφέας Ντ. Λέσινγκ. Με λίγα λόγια ουδέποτε υπήρξαν στον κόσμο και στον τόπο μας τόσοι εγγράμματοι και τέτοια φτώχεια πνευματική.

Παιδεία σημαίνει όμως κυρίως γλώσσα. Η λέξη «αναλφάβητος» αυτό κυρίως υπονοεί-τελείως αγράμματος, αστοιχείωτος.

Το 2006, ως γνωστό, άλλαξαν όλα τα βιβλία της εκπαίδευσης, πρώτης και δεύτερης σχολικής βαθμίδας. Μεταξύ αυτών και τα γλωσσικά βοηθήματα. Για πρώτη φορά εξοβελίστηκαν όλοι οι παλαιότεροι σπουδαίοι λογοτέχνες μας και αντικαταστάθηκαν από αξιολύπητα ερεθίσματα και ανάξια λόγου παραθέματα.

Πιο συγκεκριμένα:

Στα 10 βιβλία Γλώσσας της Ε και Στ Δημοτικού, εκπροσωπούνται με ένα μόλις κείμενο πεζό ή ποίημα οι εξής λογοτέχνες μας: Σολωμός, Παλαμάς, Ελύτης, Σεφέρης, Παπαντωνίου, Νιρβάνας, Ξενόπουλος.

Απουσιάζουν: Παπαδιαμάντης, Κόντογλου, Μυριβήλης, Κρυστάλλης, Καρκαβίτσας, Πολέμης, Δροσίνης, Κάλβος, Βαλαωρίτης, Βιζυηνός, Άγρας, Ρώτας, Ουράνης, Σικελιανός, Ψαθάς, Σαμαράκης και άλλοι.

Εξοστρακίστηκαν τα δημοτικά μας τραγούδια «το τελεσφορώτατατον όργανον της εθνικής αγωγής, εκτρέφουσα και συντηρούσα το εθνικόν φρόνημα», γράφει ο μεγάλος Νικόλαος Πολίτης.

Απουσιάζουν κείμενα των αρχαίων κλασσικών, των Πατέρων της Εκκλησίας, οι διδακτικότατοι μύθοι του Αισώπου. Και με τι αντικαταστάθηκαν;

1. Άρθρα εφημερίδων: Πληθώρα άρθρων, σχετικών και άσχετων, ατάκτως ερριμμένα εντός των πολλών σελίδων των νέων βιβλίων, αλλά και κατά συνέπεια εντός των κεφαλιών των μικρών μαθητών. Σε 15 τουλάχιστον μαθήματα υπάρχουν αποκόμματα εφημερίδων (ΕΘΝΟΣ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ΝΕΑ, ΧΡΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ, ΒΗΜΑ, ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ).

2. Ιστοσελίδες. Σε 10 ανέρχονται τα κείμενα που προέρχονται από ιστοσελίδες κυρίως ελληνικών ιστοτόπων (ΦΟΚΟΥΣ, ΠΛΑΝΗΤΑΡΙΟ, ΖΩΟΦΙΛΙΑ ΚΛΠ.).

3. Αλλά εκεί που δείχνουν μια αδυναμία τα νέα βιβλία είναι τα περιοδικά. Όχι ένα, όχι δύο αλλά σαράντα δύο κείμενα σε σύνολο 239 προέρχονται από διάφορα κυρίως παιδικά περιοδικά όπως: KID’S FUN (3), ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ (4), ΜΙΚΥ (2) και αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο, η πραγματική εμμονή: το Περιοδικό ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ της εφημερίδας ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΉ που εμφανίζεται 15 φορές.

4. Τέλος, υπάρχουν και 15 κείμενα -άχυρα- της συγγραφικής ομάδας και 5 κείμενα με κατασκευές που κατέχουν κεντρική θέση στη διδασκαλία.

5. Και για τη λογοτεχνία τί μένει 102 κείμενα και ποσοστό 42,5 %, ενώ μέσα σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και κείμενα ήσσονος σημασίας, αποσπασματικά ή κείμενα που ως βασικό στόχο έχουν την εφαρμογή κάποιων γραμματικών φαινομένων και όπου το κείμενο δεν αντιμετωπίζεται καθόλου λογοτεχνικά, νοηματικά, εννοιολογικά.

6. Μέσα σ’ αυτά τα 102 κείμενα παρελαύνουν συνταγές μαγειρικής. Κείμενα-κουτσουλιές δύσοσμες-του τύπου: «Η Ιταλία μας κήρυξε τον πόλεμο κι εμείς κρυφτήκαμε στο υπόγειο». (Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού, α΄ τεύχος, σελ. 44-45).

Συνθέσεις κρανιοκενείς, προσβλητικές για πρόσωπα, σημαίες της εθνικής μας ιστορίας, όπως το βλακώδες με τις τρεις εικόνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, της Κοκκινοσκουφίτσας και του Καραγκιόζη όπου κάποιο κακόγουστο απολειφάδι της νεοταξικής παράνοιας τους θέλει πρωταγωνιστές σε κοινή ιστορία. (Τετράδιο εργασιών Γλώσσας Στ΄ Δημοτικού, β΄ τεύχος, σελ. 39).

Τα ίδια και χειρότερα συμβαίνουν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Και μετά διαρρηγνύουμε τα ράκη μας για την γλωσσική παιδεία των νέων. Μια από τις σημαντικότερες συνέπειες αυτής της γλωσσικής ανεπάρκειας είναι ότι προτρέπει σε πράξεις βίας, που θα μπορούσαν να αποφθεχθούν μόνο με λόγο. Πολλά παιδιά φτάνουν στην εξαλλοσύνη και την απελπισία ή δραπετεύουν έως εθισμού στον χαώδη κόσμο της εικονικής αυταπάτης και επικοινωνίας γιατί δεν μπορούν να εκφραστούν «πάρε τον λόγο του, δωσ’ μου το χέρι σου» θα πει ο Εμπειρίκος. Οι παλιοί, οι παππούδες μας έλεγαν: «να ιδωθούμε», όταν είχαν καιρό να τα πουν. Να κοιταχτούν στα μάτια και να κουβεντιάσουν, ήσυχα και απλά. Αυτό είναι κοινωνία. «Καθ’ ότι αν κοινωνήσωμεν αληθεύομεν, δε αν ιδιάσωμεν ψευδόμεθα». Αληθής βίος είναι αυτός που κοινωνείς με τον άλλον. Ο ψεύτικος βίος είναι να ιδιωτεύσεις ή – με σύγχρονους όρους – όταν επικοινωνείς με λόγια τού ή στον αέρα (Ηράκλειτος).

Ας το καταλάβουμε. Σήμερα το σχολείο καλλιεργεί το μίσος για το παρελθόν. Το φανερώνει αυτό η πολεμική κατά της Γλώσσας, της Ιστορίας και των Θρησκευτικών. Γκρεμίσαμε ασυλλόγιστα τις γέφυρες που μας φέρνουν στις ρίζες μας, την μόνη δύναμη που μπορεί να στηρίζει το ελληνικό έθνος στις μεγάλες δοκιμασίες του καιρού μας.

Δημήτρης Νατσιός

δάσκαλος-θεολόγος

Κιλκίς

========================

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Δημήτρης Νατσιός : Τους ηγέτες δεν τους αναδεικνύουν τα διδακτορικά, αλλά η φιλοπατρία

     «Κοινωνίες με ριζικά αποδυναμωμένη και φθαρμένη εθνική συνείδηση δεν έχουν πεδίο στρατηγικής λογικής, θέτουν σε κίνδυνο την ιστορική τους ύπαρξη, περιθωριοποιούνται στην διεθνή σκακιέρα». Ποιος το γράφει αυτό; Ο Αχμέτ Νταβούτογλου, στο περιβόητο βιβλίο του «Το στρατηγικό βάθος», ο ακαδημαϊκός που ευτύχησε να δει οι σκέψεις του να μεταμορφώνονται σε κυρίαρχο δόγμα της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής. Ο πανέξυπνος Ερντογάν, άνθρωπος μέτριας παιδείας – οι νεανικές του σπουδές περιορίστηκαν σε μεντρεσέδες (=μωαμεθανικά διδασκαλεία) – αναπλήρωσε αυτήν του την θεωρητική του υστέρηση και αγραμματοσύνη, υιοθετώντας την θεωρία του Νταβούτογλου, την οποία επένδυσε με τον μανδύα του Ισλάμ. (Τους ηγέτες δεν τους αναδεικνύουν τα διδακτορικά και τα φανταχτερά βιογραφικά, αλλά η φιλοπατρία, το σέβας στην παράδοση του λαού τους, η οξυδέρκεια και η αποφασιστικότητά τους να υπερασπιστούν πάση θυσία τα εθνικά δίκαια. Αυτά δεν διδάσκονται ούτε στα κολέγια ούτε στα Χάρβαρντ).

Έκτοτε η Τουρκία αυξάνει συνεχώς τις επεκτατικές της φιλοδοξίες, ο Ερντογάν κατέστη «διεθνής παίκτης, όπως αρέσκονται να τον αποκαλούν οι ημέτεροι «συνήθεις χάσχακες», οι οπαδοί του δόγματος της «αψόγου στάσεως» και του ηττοπαθούς «κατευνασμού».

 Πρόσφατα έγινε ο τραγελαφικός ανασχηματισμός. Περιμέναμε μήπως εκπαραθυρωθεί η παταγωδώς αποτυχημένη υπουργός Παιδείας. Ελπίζαμε, αμυδρότατα, μήπως αναλάβει επιτέλους κάποιος άνθρωπος, που θα κατανοεί ότι το πρόβλημα της Παιδείας δεν είναι οι «εργαστηριακές δεξιότητες» και «τα πολλαπλά βιβλία», αλλά η ριζική αλλαγή του εκπαιδευτικού μοντέλου, η επιστροφή στην ανθρωποποιό αποστολή της Παιδείας. Να αντιλαμβάνεται ότι το σχολείο δεν είναι χώρος εξουδετέρωσης κοινωνικών αδικιών και ταξικών ανισοτήτων ούτε υποδοχής και ένταξης «προσφύγων και μεταναστών», αλλά χώρος που αποβλέπει να εμφυσήσει στα Ελληνόπουλα – κατάντησαν μια νεολαία χωρίς μνήμη- πίστη και αγάπη για την πατρίδα, να τους προσφέρει πρότυπα ζωής, να τους γνωρίσει τα ελαττώματα και τα προτερήματα της φυλής, να ενεργήσει, με έναν λόγο, εντός τους διαπλαστικά ως κατ’ εξοχήν παράγοντας αυτοσυνειδησίας και εθνικής ταυτότητας. (Η ουσιωδέστερη και σημαντικότερη αποστολή της Παιδείας, είναι η ένταξη των νέων στο παρελθόν)

Τώρα για να συνδέσω τις δύο προαναφερόμενες παραγράφους. Όπως είναι γνωστό το 2000, ο τότε υπουργός των Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου – «δυστυχία σου Ελλάς…» – υπέγραψε με τον Τούρκο ομόλογό του Ισμαήλ Τζεμ, πολιτιστική συμφωνία, που προέβλεπε την σύσταση Μεικτής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, με σκοπό, μεταξύ άλλων, να μελετήσει και να ανταλλάξει τα σχολικά βιβλία των δύο χωρών και να προτείνει την «διόρθωση ανακριβειών», να αφαιρεθούν εν ολίγοις οι αναφορές που καλλιεργούν την εχθρότητα και την καχυποψία. Έτσι ψηφίστηκε ο νόμος «2929» που κύρωσε την διακρατική συμφωνία. Ως συνήθως η Τουρκία ουδέν έπραξε, τα σχολικά της βιβλία συνεχίζουν να δηλητηριάζουν τους μαθητές της με μίσος κατά της Ελλάδας, συνοδευόμενο με ισχυρές δόσεις υπεροψίας για την «ευτυχία να είσαι Τούρκος», ο οποίος περίπου εκπολίτισε την οικουμένη. Αυτό δεν ξαφνιάζει. Έτσι εννοούν την τόνωση της εθνικής συνείδησης, ναζιστικής κοπής. «Ο Τούρκος και γεφύρι να γενεί, πάνω του μην περάσεις», διδάσκει μια παλιά παροιμία. (Βιβλίο υποχρεωτικό στα τουρκικά σχολεία είναι «τα δίκαια της Τουρκίας στο Αιγαίο». Στο οποίο αναγράφεται ότι «τα νησιά του Αιγαίου βρίσκονται σήμερα υπό ελληνική κατοχή», αυτό, δηλαδή που συνεχώς διακηρύσσει ο ισλαμοφασίστας Ερντογάν και το ζοχαδιακό φερέφωνό του, κάποιος Χουλαχούπ ή Χουλουσί… κάτι τέτοιο τέλος πάντων).

Οι ημέτεροι, κατά το εγκληματικώς ανόητο συνήθειό τους, ωσάν καλές μαθητριούλες, έσπευσαν να «διορθώσουν» τα βιβλία, Ιστορίας, Γλώσσας και Θρησκευτικών, τα τρία ακριβώς μαθήματα που προσφέρουν ταυτότητα, συντηρούν την μνήμη και καλλιεργούν την εθνική συνείδηση. Αντί να αναμένουν κινήσεις συμμορφώσεως και των Τούρκων στην διακρατική συμφωνία, ανέθεσαν σε «προφεσόρισσες», τύπου Ρεπούση, Κουλούρη και Σία, να μας αλλάξουν τα φώτα ή καλύτερα να μας βυθίσουν στα εθνομηδενιστικά σκοτάδια και τις ημιμαθείς ιδεοληψίες τους. Πράγμα που ακόμη κυριαρχεί στην εκπαίδευση, αν και οι Τούρκοι ούτε φύλλο συκής πια δεν τηρούν και εκτοξεύουν νυχθημερόν απειλές.

   Θυμίζει η στάση των υπευθύνων για την παρεχόμενη Παιδεία και η επιμονή τους στην διαγραφή ή χειρότερα στην διαστρέβλωση του παρελθόντος τους πιθήκους- τις παλαιότερες εποχές –που πάθαιναν τέτοια υπαρξιακή εξουθένωση, ώστε κι όταν ο γύφτος σταματούσε να χτυπά το ντέφι, αυτοί συνέχιζαν να χορεύουν, κοιτάζοντάς τον με λαγνεία στα μάτια. Πώς να εξηγηθεί αλλιώς το ότι φρόντισαν, πριν ακόμη στεγνώσει το μελάνι της προδοσίας στις Πρέσπες, να μετονομάσουν το «ΦΥΡΟΜ», σε «Βόρεια Μακεδονία», σε όλους τους χάρτες των σχολικών βιβλίων, ενώ οι σκοπιανοί καγχάζουν και κωλυσιεργούν; Είναι τυχαίο πως στο βιβλίο Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού, το «μεταρεπούσειο», γράφει στο κεφάλαιο των Βαλκανικών Πολέμων ότι «ο ελληνικός στρατός κατέλαβε την Κεντρική και την ανατολική Μακεδονία», ενώ για την Ήπειρο και τα νησιά χρησιμοποιεί το σωστό ρήμα «απελευθέρωσε»; (Ο αείμνηστος Σαράντος Καργάκος, έγραψε κάποτε κάτι πολύ νόστιμο και ευφυές: «Το πονηρότερον, αλλά και το μάλα εξαπατώμενον εξ όλων των ζώων της γης είναι ο… Έλληνας, όπως έλεγε ο Ροϊδης. Εκείνο το “μάλα” εμείς το προεκτείναμε κατά μία συλλαβή, το κάναμε εθνικό προσωνύμιο» και χαρακτηριστικό της εξωτερικής μας πολιτικής).

Στην ίδια λογική, της «εξουθενωμένης μαϊμούς», εντάσσεται και το θέμα με την περιφερόμενη δυσοσμία, την «Αμάλ». Δεν θα σχολιάσω. Θα κλείσω με μια ωραία εθνική παρέλαση, με άρωμα ελευθερίας, για να ανασάνουμε λίγο.

  Στο βιβλίο του καθ. Ηλ. Οικονόμου -(σελ. 206)- «Κείμενα Πίστεως και Ελευθερίας», περιγράφεται ένα περιστατικό που διασώζει ο Φωτάκος στα «απομνημονεύματά» του.

  Ο Παπαφλέσσας με τους αντρειωμένους του σπεύδει προς απελευθέρωση της Τριπολιτσάς. Καθ’ οδόν περνά μέσα από χωριά, για να δώσει θάρρος στο αιματοβαμμένο Γένος.

    «…Καθώς έβλεπαν οι Έλληνες τας σημαίας και τους στρατιώτας, εσήμαινον των εκκλησιών τα σήμαντρα και οι μεν ιερείς έβγαινον ενδεδυμένοι τα ιερά άμφια και με το Ευαγγέλιον ανά χείρας, οι δε Χριστιανοί άνδρες, γυναίκες και παιδία επαρακαλούσαν τον Θεόν να τους ενδυναμώνει. Ο Αρχιμανδρίτης (σ.σ. ο Παπαφλέσσας) μάλιστα εφορούσε μίαν περικεφαλαίαν και διά τούτο τον εκκύταζαν με πολλήν περιέργειαν οι άνθρωποι και τον εδέχοντο με μεγάλην υποδοχήν.

  Είχε δε σημαιοφόρον ένα καλόγηρο θεόρατο, παπα-Τούρταν ονομαζόμενον, ο οποίος εκράτει ένα μεγάλο σταυρόν υψηλά εις τα χέρια και επήγαινε μπροστά εις το στράτευμα. Ο κόσμος εγένετο τοίχος και έκαμαν τον σταυρό τους, καθώς επέρνα ο καλόγηρος με το σταυρό».

=========================

Ο Δημήτρης Ιω. Νατσιός γεννήθηκε το 1965 στο Μοσχοχώρι Πιερίας. Είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης και της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ. Υπηρετεί ως μάχιμος δάσκαλος σε σχολεία του Κιλκίς. Αρθρογραφεί ανελλιπώς εδώ και 15 χρόνια σε εφημερίδες του Κιλκίς, της Κατερίνης και σε διάφορα περιοδικά του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου. Ταυτόχρονα επιμελείται και παρουσιάζει την εκπομπή «γράμματα σπουδάματα» του τηλεοπτικού καναλιού 4 Ε. Έχει εκδώσει τρία βιβλία, που πραγματεύονται θέματα Παιδείας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου