•  ,
  • Η Ιαπωνία επιστρέφει στον άνθρακα.
  • Η κίνηση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα το 26% της ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας να προέρχεται από άνθρακα μέχρι το 2030.
  • Μια πτώση του 2011 στον πυρηνικό σταθμό Fukushima Daiichi ώθησε εν μέρει την αλλαγή πολιτικής.
  • Η βιομηχανία άνθρακα μπορεί να ανανεωθεί προς το παρόν, καθώς η Κίνα και η Ινδία χρησιμοποιούν επίσης περισσότερο άνθρακα.

Καθώς ο ανεπτυγμένος κόσμος κινείται μακρύτερα και μακρύτερα από την ενέργεια που καταναλώνει άνθρακα, μια μεγάλη οικονομία σπάζει την τάση. Η Ιαπωνία, σε μια κίνηση που λίγοι θα μπορούσε να προβλέψει, άνοιξε τουλάχιστον οκτώ ολοκαίνουργιες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα τα τελευταία δύο χρόνια και έχει σχέδια για τουλάχιστον 36 περισσότερα μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια.
Αυτή η φιλόδοξη επιστροφή στον άνθρακα ξεπερνά κάθε άλλο ανεπτυγμένο έθνος και μόνο επιταχύνει. Τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση της Ιαπωνίας έκανε σημαντικές προόδους για να εγκρίνει επίσημα ένα εθνικό σχέδιο ενέργειας το οποίο θα έβλεπε το 26% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας να προέρχεται από άνθρακα το 2030, έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενη οδηγία για τη μείωση της κατανάλωσης άνθρακα στο 10% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας.
Ένας βασικός λόγος για την έντονη ανάκαμψη της πολιτικής είναι η κατάρρευση του 2011 στον πυρηνικό σταθμό Fukushima Daiichi. Η τραγωδία παρείχε ένα τεράστιο πλήγμα στην υποστήριξη της ιαπωνικής κοινότητας για την πυρηνική ενέργεια. Μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα, και οι 54 πυρηνικοί αντιδραστήρες της Ιαπωνίας έκλεισαν καθώς περίμεναν νέα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας. Μέχρι σήμερα, μόνο επτά από τα 54 έχουν ξανανοίξει για δουλειές. Προκειμένου να εκπληρώσει τη ζήτηση, το έθνος έχει στραφεί στο φυσικό αέριο και, πιο περίεργο, στον άνθρακα.
Ωστόσο, παρά την αγάπη που χάθηκε για την πυρηνική ενέργεια, υπάρχουν και πολλοί επικριτές στην νέα κατεύθυνση της Ιαπωνίας, οι οποίοι λένε ότι η κυβέρνηση είναι αδύναμη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ότι η επιστροφή στον άνθρακα εγγυάται σημαντική αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, Οι δεσμεύσεις της Ιαπωνίας για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Όπως συμβαίνει τώρα, η χώρα είναι υπεύθυνη για ένα επιβλητικό 4% των παγκόσμιων εκπομπών, και αυτό είναι πριν από την επικείμενη κατασκευή 36 σταθμών άνθρακα κατά την επόμενη δεκαετία.
Εκτός από τα αναδυόμενα οικοδομικά σχέδιά της, η Ιαπωνία υποστηρίζει επίσης προηγούμενες υποσχέσεις να κλείσει τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις άνθρακα. Αντί να αναζητήσουν να καθαρίσουν τον άνθρακα και να επενδύσουν σε γηράσκοντες υποδομές, η τοπική εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας Electric Power Development Co Ltd. ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα παραιτηθεί από ένα σχέδιο που είχε ανακοινωθεί προηγουμένως για την αντικατάσταση δύο γηράσκοντων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με νέες και αποδοτικότερες εγκαταστάσεις στο Takasago περιοχή της Δυτικής Ιαπωνίας. Αντί να προχωρήσουν με τα σχέδιά τους να κατασκευάσουν δύο μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με άνθρακα 600 MW, η εταιρεία θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί εγκαταστάσεις που είναι πλέον σχεδόν 50 ετών.
Η πείνα της Ιαπωνίας για τον άνθρακα δεν είναι καθαρά εγχώρια - τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση του Wyoming ανακοίνωσε ότι το Κέντρο Ενέργειας της Ιαπωνίας και η Kawasaki Heavy Industries σκοπεύουν να δαπανήσουν 9 εκατομμύρια δολάρια για χρηματοδότηση έρευνας για την δέσμευση άνθρακα κοντά στην πόλη της Gillette. Η σχέση της Ιαπωνίας με τον άνθρακα του Ουαϊόμινγκ, ωστόσο, δεν είναι κάτι νέο. Το 2016 ο κυβερνήτης του Wyoming Matt Mead υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με το Κέντρο Ενέργειας της Ιαπωνίας για την έρευνα και την τεχνολογία στον τομέα του άνθρακα. Καθώς οι ΗΠΑ συνεχίζουν να απομακρύνονται από τον άνθρακα, παρά τη ρητορική που υιοθετεί η διοίκηση , το ενδιαφέρον και τα έσοδα από την έρευνα που προέρχονται από την Ιαπωνία είναι μια ανάσα καθαρού αέρα σε μια βιομηχανία που πεθαίνει.
Εκτός από την έρευνά τους σχετικά με τις καινοτομίες άνθρακα στο Wyoming, η Ιαπωνία αναζητά επίσης άλλους τρόπους για την εξομάλυνση του άνθρακα, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης του ορυκτού καυσίμου ως πιθανής πηγής ενέργειας για αυτοκίνητα με υδρογόνο. Στην πραγματικότητα, η ιαπωνική εταιρία μηχανικών Kawasaki Heavy Industries έχει συνεργαστεί με την Αυστραλία για να μετατρέψει τον φτηνό άνθρακα σε αέριο υδρογόνου σε ένα πιλοτικό εργοστάσιο αξίας 390 εκατομμυρίων δολαρίων με έδρα τη Μελβούρνη.
Μόλις πριν από μερικά χρόνια, οποιοσδήποτε εμπειρογνώμονας θα σας είπε ότι η βιομηχανία άνθρακα της Ιαπωνίας ήταν στα τελευταία της πόδια. Το έθνος βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην πυρηνική ενέργεια και σχεδίαζε να μειώσει κατά το ήμισυ το 25 τοις εκατό εξάρτηση από τον άνθρακα το 2010 και να αυξήσει την ατομική ενέργεια από 29 τοις εκατό σε 50 τοις εκατό μέχρι το 2030. Τώρα, αυτή η τάση έχει γίνει 180 °.
Σε αντίθεση με άλλα ανεπτυγμένα έθνη που εξαρτώνται τώρα από το φθηνό φυσικό αέριο, για την Ιαπωνία τα μαθηματικά εξελίσσονται προς όφελος του άνθρακα. Δεδομένου ότι το νησιωτικό έθνος πρέπει να εισάγει φυσικό αέριο στην σχετικά ακριβή υγρή του μορφή, ο άνθρακας είναι το πιο φορολογικά καταλαβαίνωτο δικαίωμα.
Μέχρι στιγμής, η στροφή υπήρξε ευνοϊκή για την οικονομία. Σε ένα παράδειγμα, η ιαπωνική τράπεζα συναλλαγών Itochu Corp ανακοίνωσε πρόσφατα αύξηση 13,7% στα ετήσια καθαρά κέρδη και αποδίδει μεγάλο μέρος αυτής στις υψηλότερες τιμές άνθρακα χάρη στη νεοσυσταθείσα ζήτηση. Έχουν προβλέψει ότι το τρέχον οικονομικό έτος θα είναι επίσης ένα από τα καλύτερα τους.
Ενάντια σε όλες τις πιθανότητες, ο άνθρακας επιστρέφει σε μία τουλάχιστον σημαντική παγκόσμια αγορά και με την Κίνα και την Ινδία (δύο από τις μεγαλύτερες αγορές στον κόσμο) εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα, φαίνεται ότι η βιομηχανία που έχει δοκιμαστεί κάποτε μπορεί να έχει κάποιες η ζωή έμεινε τελικά σε αυτό.